خودرو پژو پارس سال کلاس 32 دنده ای سال 1397
پرشیا یا پارس؟!
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1419768.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
نخستین گونه از پرشیا خودرویی بود که در سال ۷۸ با موتوری به نام XU7JP/L3 و با حجم 1781 سیسی روانهی بازار شد. این خودرو 98 اسب بخار قدرت داشت اما چون عطش رانندگان سرعتدوست را برطرف نمیکرد، ایرانخودرو در سال ۸۳ پارس ELXبا قدرت ۱۱۰ اسب بخار و رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی را عرضه کرد که طرفداران بسیاری بهدست آورد.
در موتور جدید XUM باتوجه باهدف کاهش وزن و کنترل مصرف سوخت، پیستون کامل طراحی شده و طراحی رینگها نیز تغییر یافته است. تغییر میلبادامک و منیفولدهای هوای خروجی و تغییر جایگاه کاتالیست، از دیگر تفاوتهای ایجاد شده در مدل جدید است. تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه، مصرف 8.6 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و گشتاور 154 نیوتن متری در 3750 دور دقیقه را میتوان از نکات حائز اهمیت در پارس ELX با موتور XUM دانست.
طراحی داخلی
تغییر طراحی داشبورد و ایجاد طرحی شبیه داشبوردهای شرق آسیایی یکی از اصلیترین تمایزهای ایجاد شده در طراحی داخلی این خودرو است. همچنین قرارگیری یک کیسههوا در داشبورد برای سرنشین جلو، سفری امنتر را برای سرنشینان تامین میکند. استفاده از سیستم صوتی ارتقا یافته و امکان نصب کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان نیز یکی از نقاط قوت در طراحی جدید این خودرو به شمار میرود.
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1379094.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
مقایسه پارس قدیمی و پارس با موتور XUM
با اجرای یک آزمون بین پارس قدیمی و پارس دارای موتور XUM برخی تفاوتهای این دو نمایان شد. شتاب اولیه پارس قدیمی یا همان L4 نسبت به مدل جدید مناسبتر به نظر میرسد؛ چرا که برای رسیدن به سرعت 100کیلومتر حدود 8.1 ثانیه زمان نیاز دارد. در پیچ طولانی اول، پارس قدیمی با دنده ۲ وارد پیچ میشود اما پارس موتور XUM با دنده ۳ از پیچ عبور کرده و با اطمینان بیشتری وارد ۴۰۰ متر میشود. ناپایداری پارس L4 در پیچها به وضوح نمایان است درحالیکه پارس جدید از پایداری بسیار بیشتری برخوردار است. بهطور کلی میتوان گفت در پارس قدیمی گیربکس و موتور بسیار بهتر از پایداری خودرو عمل میکنند، مشکلی که در پارس با موتور XUM مشاهده نمیشود. پایداری مناسب و سیستمهای ترمز در مدل جدید عملکرد بسیار مناسبی دارند.
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1438575.jpg?x-oss-process=image/resize,w_320/quality,q_70)
جمعبندی
![](https://dkstatics-public.digikala.com/digikala-reviews/1432671.jpg?x-oss-process=image/resize,w_960/quality,q_70)
اگرچه قدرت خودروی جدید کمی کمتر از ELX L4 است، هماهنگی بهتر گشتاور و موتور و گیربکس، رانندگی لذتبخشتری را برای سرنشینان به ارمغان میآورد. فضای مناسب داخلی، فنربندی نرم، تغییرات موجود در طراحی داخلی خودرو مانند نشاندهندهی آمپر و فرمان، از دیگر ویژگیهایی است که پارس دارای موتور XUMرا به یک خودروی محبوب نزد ایرانیان تبدیل کرده است.
مشخصات
- طول4498 میلیلیتر
- عرض1704 سانتیمتر
- ارتفاع1410 سانتیمتر
- فاصله دو محور2670 میلیمتر
- حجم مخزن سوخت70 لیتر
- نوع فرمانهیدرولیک
- سرد کن صندلیندارد
- سوخت مصرفیبنزینی
- کلاس خودروسدان (صندوق دار)
- تعداد سرنشین5
- جنس رینگفولاد
- گرمکن صندلیبدون گرمکن صندلی
- محور محرک (دیفرانسیل)جلو
- نوع ترمزهای جلو و عقبدیسکی/کاسهای
- نوع جعبه دنده (گیربکس)دستی
- ویژگیهای پیشرانهتنفس طبیعی
- ویژگیهای چراغچراغ مهشکن عقب
- چراغ ترمز عقب
- چراغ راهنما روی آینهها
- ویژگیهای خودرواستارت سوئیچی
- تعداد سوپاپ16
- تعداد صندلی5
- تعداد کیسههای هوا2
- استاندارد آلایندگییورو 4
- تعداد درها4
- تعداد دنده5
- تعداد سیلندر4
- سانروفبدون سانروف
- جنس پوشش صندلیپارچه ای
- حجم1761 میلیلیتر
- حداکثر توان100
- حداکثر گشتاور153